Finstaship

Kaiken Alusten

Laivaretki Maltalla

Välimerellä voi tietysti tehdä kaikenlaisia laivaretkiä. On olemassa lyhyitä päiväretkiä, viikon kestäviä risteilyjä tai sitten voi lähteä omatoimisesti purjehtimaan vaikka Kreikan saaristoon. Itse olen käynyt Maltalla, ja siellä pääsin hienon purjelaivan kyytiin. Kyseessä oli päivän kestävä reissu joka tehtiin läheiselle Gozon saarelle. Järjestäjänä oli eräs paikallinen opiskelijajärjestö, jolla olin töissä. Laivareissun aikana oli samalla niin sanottu ”boat party”, eli musiikki soi, juomaa myytiin tiskin takaa, ja nakkisämpylöitäkin sai syödäkseen.

Matka alkoi Slieman satamasta. Tuosta satamasta lähtee lähes päivittäin veneitä ja erilaisia laivoja eripituisille retkille. Varsinkin sesonkiaikaan laivaretkille on todella helppo päästä mukaan. Jos haluaa lukea enemmän Maltan laivaretkistä, voi käydä tällä sivustolla. Pääsimme vanhan, puisen purjelaivan kyytiin. Laiva oli kuin jostakin merirosvoelokuvasta! Matka Gozon saarelle ei itsessään kestänyt kovin kauan. Olimme perillä noin tunnin kuluessa, ja laivan työntekijä heitti ankkurin mereen. Jäimme Gozon rannikolle, noin sata metriä rannasta lillumaan. Siinä siiten olimme muutaman tunnin. Uimme, tanssimme ja söimme. Oli todella upea päivä. Sitten lähdimmekin takaisinpäin, ja olimme taas pian Slieman laiturissa. Näitä matkoja tehdään myös esimerkiksi Cominon saarelle, joka on hyvin pieni saari Maltan pääsaaren ja Gozon välissä. Siellä on erittäin suosittu ”Blue Lagoon” jossa on ihana uida ja snorklata kirkkaansinisessä vedessä. Enemmän tietoa tästä paratiisista ja myös upeita kuvia paikasta voit nähdä täällä. Suosittelen siis kaikille Maltalle lähtöä, ja myös laivareissua!

(Visited 159 times, 1 visits today)